Jedna jama, jedna borba

Ove godine također surađujemo s kinom Galerija te zainteresiranoj publici donosimo projekcije tri dokumentarna filma iz projekta KineDok. Prvi na redu bio je češki film pod nazivom Moj dom (originalni naslov: Jáma) koji govori o borbi jedne obitelji iz modernog predgrađa Kijeva. Radi se o borbi za svoj odabir, svoj način života koji je modernizacijom iz uobičajenog prešao u neuobičajeno. Kamera prati obitelj punih pet godina u kojima su zabilježeni padovi i usponi u borbi protiv investitora, vlasti, ali i susjeda od kojih svi ne odobravaju neuobičajeni način života obitelji Natalije Dmitrijevne Jurčenko.

maxresdefault

Na zemlji od otprilike 29 hektara nalazi se Natalijino gospodarstvo. Ona posjeduje zemlju, ali zemlja nije privatizirana. S proširenjem gradskog dijela Kijeva, farme i tzv. seoski način života postali su ugroženi. Posjed Natalijine obitelji izgleda kao vrt omeđen divovskim, betonskim neboderima. Njihova veličina je praktična u smislu da se u jednu zgradu može utrpati čim više ljudi, ali i simbolična te kao da govori: ovo je pravi i dominantni način života! Kadrovi nam omogućuju da nebodere proučimo sa svih strana, u krupnom i sitnom planu. Čovjek može gotovo osjetiti neprirodnost tih zdanja koja nas potiču da se zapitamo: „Gdje je otišlo po krivu?

238623_original

Obitelj se bavi uzgajanjem povrća, voća, cvijeća i životinja, a žive većinom od prodaje svojih proizvoda. No, nije samo njihov način života nekonvencionalan. Obitelj se sastoji od jedne žene, dva muža te četvero djece. Svi imaju neke svoje planove, ali Natalija je pokretačica i optimistična okosnica cijele priče. Natalija se razvela od Mikhaila, ali su odlučili nastaviti živjeti zajedno zbog problematične stambene situacije. Slava je njezin sadašnji muž koji također živi pod istim krovom. Prilično napredni koncepti lišeni ljubomore i neshvaćanja zastarjelosti striktno monogamijskog pogleda na odnose. Na posjedu još živi podstanarska obitelj jednog karizmatičnog i pomalo drukčijeg svećenika. S Natalijinom obitelji živi i njihov odvjetnik koji je zasada bio uspješan u svim sporovima koji su od 1992. uspješno odgađani. Tu je i pomagač koji hrani svinje i tovari ih u kamion. Sve u svemu, šarolika skupina ljudi!

my_farm_is_my_castle_family_market

Zanimljivo je vidjeti kako se isprepliču neke napredne ideje s onim nazadnijim i primitivnijim. Nacionalizam, ljubav prema svojem i religija duboko su prisutni. S jedne strane to zakida pojedine članove obitelji (ideja da se djeca moraju pobrinuti za roditelje priječi kćer Katju da ostvari svoju želju odlaska u inozemstvo), ali s druge omogućuje fascinantnu borbu koja je mnogo više od tradicije sačuvanja i života na zemlji predaka.

my_farm_is_my_castle_still2

Kakva je reakcija okoline? Susjedi iz okolnih betonskih košnica začuđujuće simpatiziraju s poljoprivrednim pobunjenicima. Jedna od susjeda koristi umanjenice govoreći o svinjama i kozama kao da bi ih i ona sama htjela uzgajati. No, ima i onih koji govore o smradu, dimu, smeću i štakorima. Vlast ih bezuspješno pokušava iseliti, a bilo je i fizičkih konfrontacija u kojima je Natalija morala stajati pred građevinskim strojevima. Obitelj je pozvana na gostovanje u jednom ukrajinskom talk-showu koji im je u početku nudio pomoć u obliku odvjetnika, socijalnih radnika i donacija da bi ih na kraju javno ismijao. Voditelj emisije im je poručio da uzmu te stanove koje im nudi grad kao kompenzaciju te da ne igraju „opasnu igru“. Opasna igra znači preispitivanje nametnutog načina života uz koji ne može postojati alternativa.

my_farm_is_my_castle_still1

Ironično je i ružno gledati kako se ljudima koji žive u utvrdama od betona sve češće prodaje skupa priča o prirodnom i zdravom načinu života. Ljudi sami moraju dotaknuti zemlju, sami proizvesti svoju hranu, a ne ju kupovati u trgovačkim lancima ne znajući njezino porijeklo. Imati vrt i proizvoditi barem dio svoje hrane danas znači reći aktivno NE ovom sustavu.

????????????????????

“Betrayal”, Mario Sanchez Nevado (Aegis Strife)

Jama je definitivno metafora. Svatko misli da se mora boriti za svoju jamu, a nadogradnja mišljenja nas dovodi do shvaćanja da postoji samo jedna jama. Ona nije naša rodna gruda, kvart, grad ili država. Jama je planet Zemlja za koju se moramo boriti i spasiti je ukoliko i dok još nije prekasno. Investitori, profiteri, političari i ostali stvaratelji ideologija u kojima je novac svetinja moraju biti identificirani kao prepreka skladnom suživotu s prirodom. Prečesto zbog njih propadaju velebne i uistinu plemenite ideje. Ipak, Natalija i njezin dom nam pokazuju da još uvijek ima nade.

*       *       *

Što ti misliš? Komentiraj: